Belangrijke wijzigingen voor bedrijfswagens

Er staan ingrijpende veranderingen op stapel voor ondernemers met bedrijfswagens. Zo zal de grijskentekenregeling, ook bekend als de BPM-vrijstelling, in drie stappen worden afgeschaft. Dit betekent dat een bestelauto op fossiele brandstof vanaf 2025 ongeveer 38% duurder zal zijn. Dit komt neer op een gemiddelde prijsstijging van ruim €11.000 per bedrijfsauto.

Vanaf 2025 gaat de grijskentekenregeling voor ondernemers verdwijnen. Bedrijfsauto’s die voor 2025 zijn geregistreerd, kunnen wel zonder BPM blijven rijden. De BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen) zal worden berekend op basis van de CO2-uitstoot van de bedrijfswagen, met een tarief van €66,91 per gram CO2-uitstoot.

De afschaffing van de BPM-vrijstelling zal plaatsvinden in drie stappen tussen nu en 2026. De overheid verwacht hierdoor in totaal 2,2 miljard euro extra belastinginkomsten te genereren. Dit bedrag zal worden gebruikt om de verdere elektrificatie van het bedrijfswagenpark te versnellen.

Nieuwe BPM-berekeningen

Momenteel krijgt een BTW-ondernemer bij de aankoop van een bestelauto met grijs kenteken vaak BPM-vrijstelling, mits de auto aan bepaalde voorwaarden voldoet. De nieuwe BPM zal echter worden berekend op basis van de netto catalogusprijs. Het tarief bedraagt 37,7% van deze prijs. Voor benzinemotoren mag hier €1.283 vanaf worden gehaald, terwijl voor dieselmotoren €273 wordt toegevoegd.

Impact op tweedehands bedrijfswagens

Tot 1 januari 2024 waren zowel nieuwe als tweedehands bedrijfswagens vrijgesteld van BPM. Vanaf dit jaar zal ook BPM betaald moeten worden over tweedehands bedrijfswagens die jonger zijn dan vijf jaar. De verschuldigde BPM wordt dan berekend volgens de afschrijvingsmethode van de BPM.

Overige veranderingen:

  • Onbelaste reiskostenvergoeding: Per 1 januari 2023 is deze vergoeding gestegen van 0,19 cent naar 0,21 cent per zakelijke kilometer, en zal per 1 januari 2024 verder stijgen naar 0,22 cent.
  • Brandstofaccijnzen: De huidige korting op de brandstofaccijnzen blijft bestaan, hoewel een verhoging gepland is op 1 juli 2023.
  • Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA): Deze subsidie blijft beschikbaar tot en met 31 december 2025, waarbij voertuigcategorie N1 10% subsidie ontvangt op de netto catalogusprijs en N2 10% op de verkoopprijs zonder BTW (12% voor kleine ondernemingen of non-profitinstellingen), met een maximum van €5.000 per bedrijfsauto.
  • Motorrijtuigenbelasting: Vanaf 2025 zal deze belasting voor bedrijfswagens met ongeveer 10,1% stijgen en in 2026 nog eens met bijna 7%.
  • Zero-emissie zones: Vanaf 2025 worden deze zones actief, wat betekent dat alle nieuw aangeschafte bedrijfswagens emissievrij moeten zijn. Diesel bedrijfswagens met euro 5 mogen tot 2027 en met euro 6 tot 2028 in deze zones blijven rijden.

kuster effort 25 jaar

Gezien de nieuwe wet- en regelgeving is het voor ondernemers essentieel om zorgvuldig te overwegen wanneer zij hun bedrijfswagens vervangen en of zij nu al overstappen op elektrische voertuigen. Dit kan aanzienlijke kostenbesparingen opleveren en hen voorbereiden op de toekomst van emissievrije bedrijfswagens.
Uiteraard helpt StoreVan u graag met het inrichten van deze nieuwe bedrijfswagens.