Artikel in Fleet&Lease magazine
StoreVan staat met een uitgebreid artikel in het Fleet&Lease magazine, voorjaar 2022.
U kunt het magazine ook online bekijken.
Artikel>
StoreVan bouwt inrichtingen volgens het principe van de auto zelf
Gewicht het belangrijkste van een bestelwageninrichting? Dat is in veel gevallen slechts een verkooppraatje, weet Euphran van der Avoird, directeur van StoreVan. Net als de bewering dat een aluminium inrichting lichter is dan een stalen variant, wat aantoonbaar niet altijd het geval is. Deze ogenschijnlijk tweestrijd in de markt voor bestelwageninrichtingen laat hij liefst links liggen: StoreVan werkt volgens het principe van de auto zelf!
Dat laatste mag hij en mede-eigenaar Sebastiaan van der Avoird even uitleggen. Het blijkt ‘simpel’: net als een carrosserie van een auto wordt opgebouwd uit verzinkt staal en dompelbad gecoat, worden de kokerprofielen van de inrichting van StoreVan op dezelfde manier behandeld in de fabrieken in Italië en Zuid-Duitsland. Het levert een unieke sterkte en stugheid op. Euphran: “Waar andere bedrijfswageninrichtingen pas stevig worden als deze zit vastgeschroefd aan de carrosserie van de auto – en probeer dan maar eens een lade te openen als de auto met één wiel op de stoep staat geparkeerd! – is die van StoreVan van zichzelf uit stevig. En dat komt de kwaliteit ten goede; nooit hoeven we lades te vervangen of krijgen we schades binnen aan de inrichting.”
Elektrische bestelauto’s
StoreVan levert dan ook 8 jaar garantie op de inrichting. In amper tien jaar is het merk uitgegroeid tot de vierde speler in Nederland en telt het bedrijf 50 dealers en inbouwpunten in de Benelux. De inrichtingen zijn ‘gemiddeld’ geprijsd – StoreVan profileert zich zeker niet als prijsvechter in de markt. Klanten zijn leasemaatschappijen, zelfstandige fleetowners en een bont gezelschap van kleine MKB’ers en ZZP‘ers. Voor bijvoorbeeld loodgieters en servicemonteurs heeft StoreVan pasklare oplossingen. Maar maatwerk is uiteraard ook mogelijk: Sebastiaan is trots op het unieke 3D-tekenprogramma waarmee gemakkelijk een inrichting op maat kan worden gemaakt en de dealerportals speciaal ontwikkeld voor bijna alle bestelwagenmerken. “De lijntjes met de autofabrikanten zijn kort; de productie en ontwikkelafdelingen bevinden zich in Zuid-Duitsland te midden van meerdere autofabrieken van verschillende merken en in Italië hebben we nauwe banden met Fiat. Met Ford in Keulen onderhouden we zelf de contacten, net als met Renault. Maar van ieder nieuw model hebben we meteen alle technische gegevens in ons programma staan.”
Dat laatste is vooral van belang voor de uitrol van elektrische bestelauto’s die de komende jaren in groten getale op de markt komen. Nou maakt het voor de inrichting niet zoveel uit welke krachtbron er in het vooronder van de bestelauto zit, maar de plek van de batterijen en ook de veiligheid daarvan is wel een aspect. Ook met gewicht moet meer rekening worden gehouden omdat EV’s zelf zwaarder zijn. “In ons CAD-programma zie je ook meteen wat de keuze van een inrichting voor een invloed heeft op het gewicht. Daar kan je dan op finetunen. Zo is het aantal accessoires van veel groter belang op het gewicht dan de lades en bakken zelf. Hoewel ook voor die laatsten we andere, lichtere geleiders kunnen leveren”, aldus Sebastiaan.
Gepatenteerde ladegeleiders
Maar beroemd is StoreVan ook om zijn lades die tot wel 80 kilo kunnen dragen. Het systeem maakt gebruik van gepatenteerde, speciale ladegeleiders. Ook hier valt meteen de enorme sterkte op van het product. En bovendien het design, benadrukt Euphran. Want het moet er tegenwoordig ook aantrekkelijk uitzien. Maar veiligheid is vooral toch de belangrijkste drijfveer voor bedrijven om voor StoreVan te kiezen. Daar kwam een relatie van Euphran onlangs pijnlijk achter toen een werknemer op de snelweg was betrokken in een forse kop-staartbotsing. “Waarschijnlijk heeft de constructie het leven gered van de werknemer. De auto was voorzien van vloerladers, maar de vloer, ter hoogte van de lende van de chauffeur, is opgedeeld in 2 gedeeltes. Bij een kop-staartbotsing breekt als het ware de vloer waardoor die naar boven buigt en dus niet richting de cabine uitbreekt. Hij mag van geluk spreken dat er geen handgemaakte houten betimmering in de auto zat zoals we die vroeger veel zagen.”
De grote uitdaging voor StoreVan is momenteel de lange levertijden van voertuigen, waar de hele mobiliteitsbranche momenteel mee kampt. De orderportefeuille heeft nog nooit zo vol gezeten, voor het eerst sinds de oprichting zo’n 10 jaar geleden is de agenda gevuld tot en met oktober; 6 maanden van tevoren dus! De jaarlijkse groei tussen de 10 en 20 procent denkt Euphran ook dit jaar te kunnen realiseren. Het bedrijf groeit in belangrijke mate mee met de klant, want maar zelden bestellen die andere inrichtingen dan waarmee ze al jaren werken. “Voor hen is het toch een beetje een statussymbool. Dat is heel mooi om te zien.”
Van ritregistratie tot bedrijfswagenrichtingen
StoreVanNederland Bedrijfswageninrichting is een divisie van KÜSTER-EFFORT. Daar valt ook het ritregistratiesysteem Travel Control onder waarmee Euphran van der Avoird ruim 20 jaar geleden mee op de markt kwam. We moeten het bedrijf eigenlijk zien als een serviceorganisatie voor technisch hoogwaardige producten. “In 1998 ben ik als eenmanszaak begonnen; in 2005 werden we marktleider met Travel Control. Met als belangrijke klant: de overheid, waaronder de belastingdienst. Onlangs hebben we de contracten weer mogen verlengen.”
De bedrijfswageninrichting is erbij gekomen nar vragen uit de markt, schetst Euphran. In Italië, waar de ritregistratiesystemen ook worden verkocht, kwam hij in contact met Fami, producent van bedrijfswageninrichtingen. Hij was meteen onder de indruk en vooral gecharmeerd vanwege het uitgangspunt van de productie van de inrichting: precies zoals die van een auto. “Sterk als staal, licht als aluminium. Dat is ons credo. Voortdurend worden er nieuwe zaken ontwikkeld en komt het bedrijf met nieuwe innovaties. Het systeem is modulair uit te breiden, hergebruik van de inrichting is mogelijk, de montagetijden zijn kort en, zoals eerder gezegd, zijn we uniek met onze lades: met degelijk zwaar uitgevoerde geleiders met verankering in zowel geopende als gesloten toestand. De systemen zijn bovendien flexibel waardoor ze in werkelijke iedere bestelauto passen.”